
“70 m long ‘Make in India’ steel bridge launched over DFCCIL tracks for Mumbai-Ahmedabad Bullet Train Project”
Seven steel bridges comprising more than 10,000 metric tons of steel are launched for the project
A steel bridge of 70 m length was successfully launched over the two DFCCIL tracks near Vadodara, Gujarat on 8th April 2025 for Mumbai-Ahmedabad Bullet Train project.
This is the seventh steel bridge completed for the project in Gujarat out of the planned 28 steel bridges for the entire corridor. The construction of these seven steel bridges have utilized over 10,000 metric tons of steel providing a significant boost to the steel industries in India.
This 674 MT steel bridge of 13 m in height and 14 m in width has been fabricated at the workshop in Durgapur, Kolkata and was transported on trailers to the site for installation. The bridge is launched using 49-meter-long launching nose, which weighs around 204 metric tons.
The bridge fabrication utilized approx. 28800 Nos. of Tor-Shear Type High Strength (TTHS) bolts with C5 system painting and elastomeric bearings, all designed for a 100-year lifespan. The steel bridge was assembled at the site at a height of 18 m from the ground on temporary trestles and was pulled with automatic mechanism of 2 number of semi-automatic jacks, each of capacity of 250 ton using mac-alloy bars.
The launching was completed within 12 hours with intermittent blocks on DFCC tracks. These traffic blocks were essential to ensure the safety and precision of the bridge launch, which was carried out in phases to minimize disruption to freight services.
“મુંબઇ-અમદાવાદ બુલેટ ટ્રેન પ્રોજેક્ટ માટે ડીએફસીસીઆઈએલ ટ્રેક પર 70 મીટર લાંબો ‘મેક ઇન ઇન્ડિયા’ સ્ટીલનો પુલ લોન્ચ કરવામાં આવ્યો“
“પ્રોજેક્ટ માટે 10,000 મેટ્રિક ટનથી વધુ સ્ટીલથી બનેલ સાત સ્ટીલના પુલ લોન્ચ કરવામાં આવ્યા છે.“
8 એપ્રિલ 2025ના રોજ મુંબઇ-અમદાવાદ બુલેટ ટ્રેન પ્રોજેક્ટ માટે વડોદરા, ગુજરાત નજીક બે ડીએફસીસીઆઈએલ ટ્રેક પર 70 મીટર લાંબા સ્ટીલના પુલ સફળતાપૂર્વક લોન્ચ કરવામાં આવ્યા છે.
સમગ્ર કોરિડોર માટે આયોજિત 28 સ્ટીલ પુલોમાંથી, ગુજરાતમાં આ પ્રોજેક્ટ માટે પૂર્ણ થયેલો આ સાતમો સ્ટીલ પુલ છે. આ સાત સ્ટીલ પુલોના નિર્માણમાં 10,000 મેટ્રિક ટનથી વધુ સ્ટીલનો ઉપયોગ કરવામાં આવ્યો છે, જે ભારતમાં સ્ટીલ ઉદ્યોગને નોંધપાત્ર પ્રોત્સાહન આપશે.
૧૩ મીટર ઊંચો અને ૧૪ મીટર પહોળો ૬૭૪ મેટ્રિક ટનનો સ્ટીલ બ્રિજ કોલકાતાના દુર્ગાપુરમાં વર્કશોપમાં બનાવવામાં આવ્યો હતો અને તેને ઇન્સ્ટોલેશન માટે ટ્રેલર પર સ્થળ પર લઈ જવામાં આવ્યો હતો. આ પુલ ૪૯-મીટર લાંબા લોન્ચિંગ નોઝનો ઉપયોગ કરીને શરૂ કરવામાં આવે છે, જેનું વજન આશરે ૨૦૪ મેટ્રિક ટન છે.
પુલના ફેબ્રિકેશનમાં લગભગ 28,800 નંગ ટોર-શિયર પ્રકારના હાઇ સ્ટ્રેન્થ (ટીટીએચએસ) બોલ્ટ્સનો ઉપયોગ કરવામાં આવ્યો છે, જેમાં સી5 સિસ્ટમ પેઇન્ટિંગ અને ઇલાસ્ટોમેરિક બેરિંગ્સ પણ છે, જે 100 વર્ષના જીવનકાળ માટે ડિઝાઇન કરવામાં આવ્યા છે. આ સ્ટીલનો પુલ સાઇટ પર 18 મીટર ઊંચાઈએ ભૂમિથી એસેમ્બલ કરવામાં આવ્યો હતો, તેમજ તાત્કાલિક ટ્રેસટલેસ પર, અને સ્વચાલિત મકેનિઝમથી 2 અર્ધ-સ્વચાલિત જૅક્સ (દરેકની ક્ષમતા 250 ટન)નો ઉપયોગ કરીને મૅક-અલોય બાર દ્વારા ખેંચવામાં આવ્યો છે.
DFCC ટ્રેક પર સમયાંતરે બ્લોક્સ સાથે લોન્ચ 12 કલાકમાં પૂર્ણ થયું. પુલ લોન્ચિંગની સલામતી અને ચોકસાઈ સુનિશ્ચિત કરવા માટે ટ્રાફિક બ્લોક્સ જરૂરી છે, જે માલવાહક સેવાઓમાં વિક્ષેપ ઘટાડવા માટે તબક્કાવાર રીતે કરવામાં આવે છે.